Offentlige indkøbskrav
Mange offentlige organisationer har forpligtet sig til at bruge og indkøbe dokumenterbart bæredygtige træprodukter. Certificerede produkter opfylder dette krav og fremhæves som den enkle vej til dokumentation i den offentlige indkøbsvejledning.
Nogle organisationer har meldt deres krav om bæredygtigt træ og papir offentligt ud, og andre stiller kravene uden at skilte med dem. Den danske stats egne institutioner er via et cirkulære forpligtet til at bruge og indkøbe dokumenterbart bæredygtig træ til en lang række træbaserede produkter såsom møbler, kontorartikler, byggematerialer og tryksager. Det gælder eksempelvis ministerier, direktorater og styrelser. Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI), der laver indkøbsaftaler på tværs af det offentlige, stiller krav om certificeret træ eller papir i alle aftaler, hvor der indgår træbaserede materialer. Herudover stiller en lang række kommuner, regioner og andre offentlige organisationer krav om “certificeret træ og papir”, “dokumenterbart bæredygtigt træ og papir” eller lign. på eget initiativ i eksempelvis indkøbspolitikker og byggerimanualer.
Leverandører til det offentlige kan med certificerede produkter dokumentere, at krav om bæredygtigt træ og papir er overholdt og giver den nemmeste form for dokumentation.
Partnerskabet for Offentlige Grønne Indkøb (POGI)
Følgende organisationer er med i Partnerskabet for Offentlige Grønne Indkøb (POGI) og stiller krav til bæredygtigt eller miljørigtigt træ inden for produktgrupperne byggeri og anlæg, møbler, legepladser og nagelfast inventar:
Albertslund Kommune
Egedal Kommune
Frederiksberg Kommune
Gladsaxe Kommune
Holbæk Kommune
Ishøj Kommune
Kolding Kommune
Københavns Kommune
Middelfart Kommune
Miljø- og Fødevareministeriet
Odense Kommune
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Roskilde Kommune
Syddjurs Kommune
Sønderborg Kommune
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune